Blod Svett Och Krita

26 juli 2012

Fingerstyrka med Eva Lopez


Eva Lopez


För en tid sedan hade jag nöjet att delta i en utbildning i klätterträning i klätter- och utbildningcentret Espacio Acción i Madrid, vilket gav mig möjligheten att träffa andra aktiva, tränare och framförallt elitklättraren och idrottsforskare Eva Lopez.

Eva har klättrat sedan tidiga 90-talet och bland hennes otaliga meriter finns ett antal pallplaceringar i spanska mästerskapen i lead, leder upp till 8c samt ett mångårigt arbete som tränare på elitnivå med adepter som  Andrea Cartas  (8b+), Dafnis Fernández (9a), Dani Moreno (9a), Eric López (8B Fb, 9a), Iris Matamoros (9a), Luis Alfonso Félix  (9a+), Mikel Ziarrusta (9a), Nacho Sánchez (8C Fb) och Pablo Barbero (9a) bland andra. Det är folk som inte är riktigt kända utanför Spanien men resultaten talar för sig själva.


Jag har genom åren följt Evas träningsartiklar i spanska Escalar och visste att hon är en av de mycket få lyckligt lottade som kombinerar träning och klättring på mycket hög nivå med doktorandstudier som har fingerstyrka för klättring som huvudämne. Eva hade redan hållit en utbildning i Madrid ett par år tidigare och jag hade försökt få ekonomiska medel genom klätterförbundet (under min korta period som huvudtränare för juniorlandslaget) men det ville sig inte riktigt så jag fick vänta till nästa tillfälle, då Solna klätterklubb och en anonym privatperson gjorde det möjligt för mig att betala både anmälan, flyg och omkostnader.

Väl där insåg jag att jag hade haft tur, Eva anpassar alltid nivån efter kursdeltagarna och där fanns det folk tillhörande spanska landslaget, klättertränare utbildade inom allmän idrottsvetenskap och en sjukgymnast från spanska simförbundet. Nivån var den högsta tänkbara och kursen infriade alla mina förväntningar.

Eva delade med sig av en mängd spännande tankegångar, metoder och erfarenheter som diskuterades intensivt under hela utbildningen. En av dem var en metod som hon har använt sig av när hon gjorde sina arbeten kring fingerstyrka för klättrare, och som innebär att man använder sig av en välkänd övning för oss klättrare, deadhangs. Den här typer av övningar har jag experimenterat mycket med genom åren och har alltid ansett att den är mycket effektiv, men svårhanterad. Jag använde mig av antingen så mycket extra vikter som möjligt eller så små lister som möjligt. Resultatet blev alltid det samma, stor styrkeutveckling i 4-5 veckor och sedan smärta, medföljande vila och sedan ny omgång deadhangs varpå smärtan tvingade fram en ny paus. Utvecklingen var aldrig så stor som jag velat eftersom man var tvungen att vila om man inte ville orsaka en riktig skada.

Evas metod går på att koppla extra vikt i en sele och använda sig av en förhållandevis stor list under fyra veckor för att sedan kasta av viktbältet och använda en så minimal list som möjligt under de fyra efterföljande veckorna. På detta vis får man en jämn styrkeutveckling, utan samma smärta som jag upplevde, och det genom flera cykler utan avbrott. Konceptet är något mer utvecklad än jag nyss beskrivit, men jag behövde inte många sekunder innan polletten trillade dit. Att Eva sedan har haft vänligheten att testa på en ansenlig mängd klättrare i flera olika nivåer, analysera och applicera metoden på de klättrare hon tränar, med resultat som går att återskapa själv var man än befinner sig är ingen dålig sak. .

Resultatet av Evas fleråriga arbete har under 2012 utkristalliserat i två kommersiella projekt i samarbete med Bröderna Batorek samt Joan Machado från företaget JM Climbing surfaces. Det handlar om två brädor som går under namnet Progression, som är skapt för klättrare som har minst två års träningserfarenhet och är över 16 år, och Transgression, som är tänkt för klättrare som är minst 18 år, har en hög till mycket hög nivå av fingerstyrka och mångårig träningserfarenhet. Metoden för båda brädor bygger på samma princip och tar mellan 7 och 12 minuter två gånger i veckan efter en bra uppvärmning (som man ju alltid ska genomföra...). Fördelen är att pga dess korta tid alltid går att använda innan det klätterpasset man har tänkt genomföra, oavsett om man vill bouldra eller klättra leder.

Geir Söderin förbereder sig för en omgång deadhangs på Transgressionbrädan (Progression till vänster i bilden).

Båda brädor kommer med en utförlig beskrivning om hur man gör för att träna med dem och är färdigmonterade på en bit plywood. 

Jag kommer i framtida inlägg att först presentera en intervju jag har gjort med Eva, där hon förklarar hur dessa brädor kom till och vad de kan vara bra för. I senare inlägg kommer jag att presentera grunderna för träningsmetoden, egna erfarenheter med de personer jag utsatt dem för (Said Belhaj, Matilda Söderlund, Daniel Andersson, Robert Rundin, Daniel Olausson, Geir Söderin, Daniela Ebler m.fl.).

Tills sist vill jag påpeka att, som du redan har märkt, är mina kunskaper i svenska språket begränsade och om jag ska vara ärlig skulle jag hungra mycket om jag försökte tjäna mitt uppehälle som översättare. Jag vill därför på förhand be om ursäkt både Eva och tänkbara läsare om jag har förvanskat hennes svar alltförmycket. Jag hoppas dock att budskapet håller och inser att svenska och spanska språket inte riktigt liknar varandra, vare sig gällande gramatisk eller syntax.

Nästa inlägg kommer snart...

OBS ! Tanken med den här metoden är att klättraren ska öka sin maxstyrka i fingrarna, vilket innebär att man använder höga till mycket höga belastningar. Detta kan något lurigt då de inledande förbättringarna kommer snabbt och är mycket tydliga, vilket i sin tur kan leda till övermod och att en del klättrare väljer att påskynda processen. Vill du använda metoden (som är tanken att möjliggöra med mina inlägg) bör du ha detta i åtanke och se till att ta till dig den informationen som ges samt ta eget ansvar och använda sunt förnuft. Du är i alla fall varnad. Folk under 16 år bör helt avhålla sig från att ens hänga i dessa brädor.

2 kommentarer:

Jonas J sa...

Kul! Jag har efter att ha läst hennes engelska blogg tänkt börja experimentera med detta även om jag är tveksam till varför jag egentligen ska bli starkare i fingrarna. Ser fram emot kommande inlägg och att se vad som händer med mina fingrar.
Nice!

Carlos Cabrera sa...

Bra, då hoppas jag att du finner information i dessa inlägg. Vissa saker kommer dock inte klarna innan jag har skrivit lite mer utförligt om metoden i inläggen efter intervjun (all information finns inte i Evas svar i intervjun).

I övrigt skulle jag inte rekommendera att du kör med något du inte riktigt har funnit anledning/motivation till. Det brukar ge ganska blygsamma resultat.Det är bäst att köra på det man verkligen tror på. Skaffa information, planera, genomföra och utvärdera. Ger det resultat och inga skador eller motivationsbrist är det bra, annars är det bara att fortsätta leta :-)